tirsdag 8. september 2009

Pai

Jeg har alltid kviet meg for å lage pai. Det ser så vanskelig ut! Heldigvis prøvde jeg det en gang og fant ut at det er virkelig noe av det enkleste i verden. Du kan ikke ødelegge den! Det mest positive er at man kan putte hva som helst oppi og det blir godt.

Her er en enkel og sunn paibunn som kan brukes til middagspai og dessertpai. (Jeg lager nok mest kveldsmatpai og dessertpai:)

Mandel-sesam paibunn:
1 1/2 dl mandler, males fint( jeg brukes hakkede mandler og putter de i blenderen)
1 dl sesamfrø, males fint ( blender)
1 dl soyamel
2 dl fint sammalt hvetemel ( økologisk)
1 ts salt (havsalt eller urtesalt)
2 dl vann

* Bland godt sammen de tørre ingridiensene
* Rør i vannet og lag deig med fingrene. La den hvile i et kvarter (viktig)
* bruk 3/4 av deigen og kjevle ut til å passe i en paiform og prikk den med en gaffel.
* Putt ønsket innhold i paien og lag lokk med resten av pai deigen. Enten helt lokk eller fancy rutete lokk.
* Stekes ca 10 min på 225 grader.

Husk, det er ikke utseende på maten som teller, det er smaken:)

Jeg, som for tida er hekta på blåbær og vaniljesaus, putter blåbær i en ferdgstekt paibunn og heller vanijesaus over det hele, så inn i ovnen i 5 minutter. nam!

En annen versjon er å blande blåbær med bananmos og ha oppi en ferdigstekt paibunn. ( putt i ovnen i 5 min. slik at den blir lunket)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar