søndag 25. oktober 2009

Barnemat

Jeg har begynt å introdusere mat til Celina, dattera mi. Og hun elsker mat. Vi har allerede gitt henne grøt på siden av å amme nå i ca 1 mnd. ( ønsker å fullamme så lenge som mulig)
For enkelhets skyld har babymat på glass kommet hus, og de er gode! Men jeg syns det er himla rart at Nestle og andre putter sukker i babymaten. Snakk om lage sukkejunkier tidlig gitt. Heldigvis finnes det andre (hipp, holle) som har naturlige, økologiske produkter. Når det er sagt, så har jeg en matglad baby(som sin far og mor). Og det blir jammen meg dyrt når et glass går på høykant ihvertfall en gang om dagen, om ikke to. Jeg vet det blir dyrt å ha barn etterhvert, men jeg vil gi henne rimelig, god mat helt fra starten, så jeg skal utforske litt hjemmelaga saker:)

Første test: Gulrot- og bananmos
Rasp 2 gulrøtter og putt de i en kaserolle. Fyll på med vann så gulrøttene blir dekket og kok i ca 15 min.
Putt gulrøttene(og vannet) i blender/stavmikser og tilsett 1 banan. Blandes godt.

Sil blandingen slik at du er sikker på at der ikke er klumper.

Det var det hele:)

Jeg har spart på masse slike Hipp og Holle glass. Disse er fantastisk å bruke til hjemmelaget mat.

1 glass gikk på høykant og 1 står i kjøleskap til i morgen.

Så få r vi se i morgen om dette var godt for magen:)

Tips: bruk godt modne bananer og økologiske gulrøtter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar